spårkurs

Idag var det dags för spårkurs med Callie för Gunnar Lagneström.
Vi hade 3 övningar på förmiddagen, ett rutsök i liten ruta, som man sedan ska utveckla för att hunden ska vara otroligt noggrann i sitt nosarbete innan den sedan tar upp ett spår ur ruta. Sedan körde vi två spårövningar. Första med synretning av utkastat föremål som sedan flyttas och blir ett spårupptag och andra var en "jakt" motivation att se föremål bli draget ut i spåret en bit och få en minnesbild.
Jag tyckte Callie hade kvar sina minnesbilder när det var hennes tur för påsläpp båda gångerna! Andra gången hade hon lite mer drag i linan!
Hon är verkligen otroligt spårnoga och lättläst för hon höjer huvudet så fort hon går ur spårkärnan.

Efter lunchen var det dags att gå ett specialspår där första halvan var 1 1/2 timme gammalt och andra halvan var 10-20 minuter så lite förföljelsespår. Callie spårade ganska slalomaktigt i början då det blåste otroligt mycket! När spåret blev färskare gick hon ner och spårade mer noggrannt och jag tror det blåste mindre där också! Efter ganska lång stund kände jag inte samma drag och jag blev lite osäker efter att vi gått igenom ett träsk med massa drickandes och plaskande och när vi kom till ett ytterligare träsk ganska djupt kände jag att vi var helt fel och började styra för att tillslut koppla loss och börja gå tillbaka, vi mötte upp spårläggaren för att hämta slutet på spåret då det var en favvoleksak! Vart tror ni det ligger?! På andra sidan djupa träsket. Snacka om att jag skämdes :( Inge kul men jag tror temposkillnaden berodde på att hon faktiskt var rätt trött efter 3 övningar på förmiddagen och 500 meter spår av annan spårläggare vilket hon aldrig varit med om!!
DUKTIGA HUND! <3
Någon dag hoppas jag att jag slutar styra och tro och bara följer efter!

Samma problem i torsdags dock ingen direkt avdressyr då men jag litar inte riktigt på vad jag ser. Texas körde patrullstig med hela vår grupp soldater och han missade en spårövergång så där påverkade jag faktiskt inte, dock var patrullstigen bakspår och inte vallad åt bägge hållen som vi brukar göra. Sedan fick jag en klockren vindmarkering som jag trode var att han markerade där vi gått in för att slå en liten ruta då vi trodde han hade spårupptag men efter en stunds patrullerande fick vi vind och ljud från en figge och väl ute hos figgen så insåg jag att Tex faktiskt fått klockren vind från figgen därifrån redan första markeringen. Hmm
Man lär så länge man lever.

Ikväll är jag ensam, martin är på hemvärnsövning och melvin hos sin faster och myser <3 Så nu blir det vila, imorgon ska vi ta upp ett spår som vi la idag!! Ska bli kul!

God Natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback