Skogspromenad och utställning

Var på utställning med Sarek och ställde i bruksklass för första gången, tror det var den 3:e utställningen någonsin för honom.
Han fick excellent men domaren höll inne certet då hon ville ha mer massa?!? Visst om man jämför Sarek med Texas så skiljer det väldigt mycket i massa men Texas har ju inte samma ork i skogen som Sarek. Han orkar det han måste men sen är han nöjd, sarek däremot kör på och när han och martin kom hem efter KFÖ i söndags så sov han på kvällen men på måndagen skulle han kunna kört på igen! Vi får väl ställa någon gång till men det är inte prio 1, han är ju en grymmt snygg hund och har arbetsmotorn och kamplusten som många hoffar saknar så vi är nöjda ändå!
 
KFÖ:n gick kanoners för M och Sarek! Trots löptikar presterade han bra och han är sjukt lättmotiverad, kampen är det ända som gäller på den killen vilket jag fick höra från en spårinstruktör att många tränar så fast hunden egentligen skulle valt gott godis! Sarek spottar ut godiset om han ser kamprullen. <3 Skulle hemskt gärna ha en valp efter Sarek att köra upp som nästa patrullhund!!
 
Idag gav vi oss iväg jag och melvin gick, jag hade oliver i bärryggan och så tog vi callie med oss. Vi gick upp i skogen vid oss och testade hur terrängen såg ut, det var väldigt mycket vatten och myrmark. Men vi lyckades ta oss runt och klättra på massor av stenar och hoppa över sly. tog oss 35-40 minuter att ta oss runt 1 km ;)
Melvin var riktigt duktig och Callie tyckte nog det var underbart att få strosa lös.
Den ända nackdel vi har kommit på hittils här ute är att det inte finns några promenadstråk, det är delvis bilväg (30km/h) man får gå på så man drar sig lite för att gå på prommis med två barn och hundar.. Så vi måste komma på lite sätt att komma ut i skogen och hitta bra skogsstigar så melvin orkar gå.
 
Har planerat in nu så att en kväll i veckan ska jag ta mig iväg och träna hund. Har ju hittils varit så svårt att ta sig iväg då jag är ganska bunden när jag ammar.
 
Skulle så gärna vilja träna upp Callie i patrullhundsträning men hon är för gammal för att certa men vi skulle kunna tävla patrullhund lägre klass. Har dock kryp, platsliggning med skott helt kvar och finslip på de övriga momenten i lydnadsdelen också så jag får se det här året som ett kom igång år och träna in patrullmomenten och lydnaden. Tävling är för mig inget måste även om jag gärna vill få bekräftelse på det man tränat. Blir lite mer morot att träna då också.
 
Texas får man ju moroten ändå då man på KFÖ ska prestera bra! Måste börja tänka på bra motion i skogen och kanske lite stretch/massage då han blir 8 i år och ska orka vara med på Krigsförbandsövning några år till! Det är ju intensiva 4 dagar!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback